Algemene voorwaarden

Behoudens schriftelijke afwijkende bepalingen, zijn al onze prestaties, leveringen en verkopen onderworpen aan de volgende algemene voorwaarden. Door het feit zelf van de bestelling, de koop of het ondertekenen van de overeenkomst wordt de klant verondersteld ze te kennen en ze te aanvaarden.

1. Onze offertes gelden enkel voor de erop bepaalde duur; bij gebrek aan vermelding van een geldigheidsduur zijn onze offertes geldig voor een periode van dertig dagen vanaf het opmaken van de offerte. Onze offertes kunnen steeds aangepast worden bij schommelingen van de kostprijsfactoren, zoals grondstoffen en materialen, lonen en sociale lasten, valuta,…, zonder dat de klant voorafgaandelijk moet verwittigd worden. Voor de levering van bulkgoederen zullen vrachtschommelingen eveneens aanleiding geven tot prijsherziening.

2. Wij behouden ons het recht voor de voorwaarden en prijzen, aangeboden door onze werknemers of vertegenwoordigers, te wijzigen, of hun orders gebeurlijk te weigeren.

3. De richtlijnen en informatie die nodig zijn voor het uitvoeren van onze prestaties, leveringen en verkopen moeten door de klant voorafgaandelijk en schriftelijk aan ons overgemaakt worden. De richtlijnen en informatie worden geacht volledig en correct te zijn. De klant draagt de volle verantwoordelijkheid voor richtlijnen en werkmethodes die hijzelf of zijn afgevaardigden ons zouden opleggen.

4. De kosten voor het vervoer en/of voor de levering vallen ten laste van de klant, en zijn afhankelijk van de plaats van uitvoering en/of levering, alsook van de aangekochte goederen en van het nodige vervoer. Onze verzendingen geschieden steeds op de gevaren en risico’s van de klant of de bestemmeling, zelfs wanneer deze vrachtvrij geschieden. De levering van de koopwaar geschiedt op camion gebracht voor de werf of verblijfplaats van de koper. Het lossen van de koopwaar is lastens de koper. De plaats van uitvoering van de prestaties of de leverplaats moet toegankelijk zijn voor het overeengekomen gebruikte vervoer, zo niet wordt er een toeslag gerekend à rato van het verlies.

5. Wij behouden ons het recht voor de verkochte goederen en/of de geleverde prestaties te factureren naargelang van de levering of de uitvoering, zelfs als ze gedeeltelijk gebeuren. Vertraging in de levering of in de uitvoering van de prestaties geeft de klant of opdrachtgever geen recht op schadevergoeding en geeft hen geen recht om de ontbinding van de bestelling en/of de overeenkomst te vorderen. Schadevergoeding kan door de klant enkel geëist worden, indien zulks uitdrukkelijk en schriftelijk werd bedongen. Gevallen van overmacht sluiten daarenboven alle, ook schriftelijk bedongen, schadevergoeding uit, om het even in welke mate de uitvoering van de bestelling of de overeenkomst erdoor wordt beïnvloed. Staking, lock-out of andere werkonderbrekingen worden als gevallen van overmacht beschouwd.

6. Zo er werken worden uitgevoerd tegen een prijs per uur of per dag, is de klant verplicht dagelijks op de werf zelf, de door ons personeel genoteerde hoeveelheden te controleren.

7. De bediening of het gebruik door ons personeel van gereedschap of toestellen uitgeleend door de klant, geschiedt op verantwoordelijk van de klant. In dit geval wordt het personeel aanzien als zijnde in dienst van de klant.

8. Indien er een waarborgtermijn werd toegestaan op materialen en/of prestaties : beschadiging veroorzaakt door moedwilligheid, onbevoegd of zelfs normaal gebruik door de klant, veranderingen aangebracht aan de oorspronkelijke uitvoering en, in het algemeen, om het even welke vreemde omstandigheden worden van deze waarborg uitgesloten. Het verstrijken van de waarborgperiode stelt automatisch een einde aan onze verplichtingen.

9. Onze facturen zijn betaalbaar binnen de dertig dagen na de factuurdatum, tenzij andersluidende schriftelijke overeenkomst. Indien de aangekochte goederen besteld moeten worden of indien er grondstoffen en/of materialen besteld moeten worden om onze prestaties uit te voeren, moet minstens de helft van de totale prijs voor de aankoop en eventueel de levering contant betaald worden bij wijze van voorschot; de voorschotfactuur wordt nadien opgestuurd met de vermelding van de betaling. Het saldo van de prijs moet contant betaald worden bij afhaling of levering, waarna de saldofactuur wordt nagestuurd met vermelding van de betaling. Vóór de aanvang van de werken wordt een voorschotfactuur opgemaakt van minstens 30% van de totale som; deze voorschotfactuur moet door de klant betaald worden vóór de aanvang van de werken en wij houden ons het recht voor om de werken niet aan te vatten zo lang deze voorschotfactuur niet volledig vereffend werd. Vóór de levering van de materialen wordt een bijkomende voorschotfactuur opgemaakt van minstens 40% van de totale som; deze bijkomende voorschotfactuur moet door de klant betaald worden vóór de levering van de materialen en wij houden ons het recht voor om de materialen niet te leveren en de werken niet verder te zetten zo lang deze bijkomende voorschotfactuur niet volledig vereffend werd. Bij het beëindigen van de werken wordt een slotfactuur opgemaakt voor het te betalen saldo; wij houden ons het recht voor om andere werken niet aan te vatten of leveringen uit te stellen zo lang al onze facturen voor andere leveringen en/of prestaties niet volledig vereffend werden. De facturen die niet op de vervaldag betaald worden, brengen van rechtswege en zonder aanmaning een netto-intrest op van 8% per jaar vanaf de factuurdatum tot op datum van de algehele betaling. Alleen door het feit van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de factuur op de vervaldag, is van rechtswege en zonder aanmaning, buiten de intrest, per factuur ook een schadevergoeding verschuldigd van 10%, met een minimum van 125,00 euro en een maximum van 2500,00 euro.

10. Alle inningskosten zijn steeds ten laste van de klant.

11. Bij niet-betaling op de vervaldag van een factuur betrekking hebbende op een gedeeltelijke levering of prestatie, behouden wij ons het recht voor om, zonder aanmaning, het saldo van de bestelling of de overeenkomst op te schorten tot de betaling, met inbegrip van intresten, schadevergoeding en kosten, geregeld is, of om het saldo van de bestelling of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te verbreken. Bij overlijden, faillissement of onbekwaamheid van de opdrachtgever, bij ontbinding of vereffening van de vennootschap of ingeval de opdrachtgever in het kader van de wetgeving betreffende de continuïteit van de onderneming gemachtigd wordt de overeenkomst niet langer uit te voeren, behouden wij ons het recht voor, zonder aanmaning, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen.

12. Bij gebrek aan betaling van een factuur op haar vervaldag, worden alle verschuldigde sommen eisbaar, welke betalingsovereenkomst er ook moge gemaakt zijn.

13. De klant kan geen enkel bedrag inhouden als borgsom, tenzij andersluidende schriftelijke overeenkomst. De klant is gehouden zich zeer strikt te houden aan al onze voorschriften omtrent het onderhoud van de geleverde materialen.

14. Eventuele bezwaren of klachten moeten, om ontvankelijk te zijn, uiterlijk binnen de drie dagen na het einde van de prestaties, of de ontvangst van de levering of de factuur, per aangetekend schrijven meegedeeld worden.

15. Geleverde goederen blijven onze eigendom zolang de volledige betaling met inbegrip van eventuele intresten, schadevergoeding en kosten niet is geschied.

16. Annulering van de overeenkomst kan slechts voor zover en in de mate dat dit uitdrukkelijk, schriftelijk, voorafgaand en individueel werd overeengekomen en heeft in ieder geval niet voor gevolg dat het betaalde voorschot moet terugbetaald worden. Dit voorschot blijft verworven als schadevergoeding voor het geleden verlies.

17. In geval van betwistingen of geschillen is het Belgisch recht van toepassing en zijn alleen de rechtbanken van het rechtsgebied waarin Oostnieuwkerke gelegen is bevoegd.

18. Bovenstaande bepalingen blijven van kracht, zelfs indien wissels aanvaard of getrokken worden betreffende de facturen.